بسم الله الرحمن الرحيم ـ الحمدلله رب العالمين وصلي الله علي محمد وآله الطاهرين سيما امام زماننا روحي وارواح من سواه لتراب مقدمه الفداه.

قبل ازشروع بحث نکته‌اي را عرض مي‌کنم.

درباره وثاقت محمد بن موسي المتوکل که در اسناد کمال الدين (در بحث نفس زکيه) آمده است، اشکال شده وازمرحوم تستري درکتاب قاموس نقل مي‌کنند که ابن متوکل سه روايت کذب وجعلي نقل کرده که اين مطلب باعث سقوط او از وثاقت مي‌شود.

مرحوم تستري درکتاب قاموس دراين باره مي‌گويد:

توثيق الخلاصه ـ للعلامة الحلي ـ له لم يعلم مستنده واما توثيق ابن داود له فالظاهر انه تبع الخلاصه، حيث لم يرمز لمستنده کما هو دأبه فيما ياخذ، هذا ويوجد في اخباره اخبارٌ مضامينها غير قوية بل يوجد فيها اخبار موضوعة منها في باب من شاهد المهدي7 في خبر 19فروي فيه عنه مشتملا علي وجود اخ له مسمي بموسي غاب معه مع انه خلاف اجماعنا[1] ومشتملا علي ابقاء ابراهيم بن مهزيار اوان خروجه، ومشتملا علي انه امر ابراهيم بمسارعته مع اخوانه اليه وهو امر واضح البطلان. ومشتملا علي ان وقت ظهور القائم يذهب[2] مع رايات الصفربين الحطيم وزمزم ويبعث الناس ببيعتهم اليه مع انه دلت الاخبار المتواتره علي کون ظهوره بنحو آخرولعل الخبر مما دُس في الاکمال وکان الاعداء يفعلون ذلک قديما وکان يونس بن عبد الرحمان لا يعمل بکل خبر، لدس اصحاب المغيرة بن سعيد[3]. [4]

درباره ابن مهزيار در کتاب تاظهور[5] تأليف اين جانب بحث شده است، که در مورد او چهار نقل وجود دارد و آنها را بررسي سندي ودلالي کرده وبه اشکالاتي که در کتاب قاموس وکتاب اخبار الدخيله مطرح شده پاسخ داده اشده است. اشکالاتي که ذکر شد، سبب نمي‌شود که يک شخص به عنوان وضاع وکذاب از رده راويان موثق خارج شود واين مطالبي که مرحوم تستري بيان فرموده‌اند ادعايي است که اثبات نشده است وجاي بحث وتامل دارد، ولي ما به تبع مرحوم خوئي ابن متوکل را توثيق مي‌کنيم[6].

اما در ارتباط با روايت سرور اهل ايمان که روايت مفصلي بود ودر آن امام شخصي را به مکه مي‌فرستد و او را مي‌کشند، جاي يک مقدار بررسي درمورد کتاب وروايت وجود دارد، البته نه اينکه بخواهيم در آن تشکيک کنيم، چون اين روايت را مرحوم مجلسي از سيد علي بن عبدالحميد نقل مي‌کندومعلوم نيست کتاب سيد علي بن عبدالحميد همين کتاب سرور اهل ايمان است يا کتاب ديگر؟و آيا سرور اهل ايمان منتخب وخلاصه کتاب ديگري است يا اينکه تاليف خود عبد الحميداست؟ به هر صورت درباب اينکه کتاب سرور اهل ايمان از چه کسي است؟ مرحوم تهراني در الذريعه مي‌گويد:

سرور اهل ايمان في علامات ظهور صاحب الزمان يظهر من صدر الکتاب انه منتخب من کتاب الغيبة للسيد بهاءالدين المذکورالذي کان مفصلا…وکتبه بخطه ولم يسمه باسم ولما وجد بعض الافاضل الکتاب بخط السيد استنسخه عن خطه بعينه وسماه بهذ الاسم واصل کتابه الغيبة… رتبتها علي ما وجدتها بخطه وسميتها سرور اهل الايمان في علائم ظهور صاحب الزمان [7].

مهم اينست که صاحب کتاب مي‌گويد: مطالبي که در کتاب آمده مشکل سندي ندارد وروايات آن صحيح است.

اين روايت چندين نقل وطريق دارد[8] که بايد يک به يک بررسي شود:

روايت پنجم:

أخبرنا أحمد بن محمد بن سعيد قال حدثنا علي بن الحسن عن يعقوب بن يزيد عن زياد القندي عن غير واحد من أصحابه عن أبي عبد الله7 أنه قال قلنا له السفياني من المحتوم فقال نعم و قتل النفس الزكية من المحتوم و القائم من المحتوم و خسف البيداء من المحتوم و كف تطلع من السماء من المحتوم و النداء من السماء من المحتوم فقلت و‌اي شي‏ء يكون النداء فقال مناد ينادي باسم القائم و اسم أبيه7[9].

ازاين روايت استفاده مي‌شود که قتل نفس زکيه از علائم حتمي است.

اگرچندروايت در کنار هم به حد تواتر يا استفاضه برسند، حتميت قتل نفس زکيه اثبات مي‌شودولي اگر آن روايات به حد تواتر يا استفاضه نرسندو مشکل سندي داشته باشند، فقط مي‌توان اصل قتل نفس زکيه راجزء علامات دانست ولي حتميت قتل اورا نمي‌توان از علائم حتمي به حساب آورد.اما کساني که اين روايت را نقل کرده‌اند عبارتنداز:

مرحوم نعماني درالغيبة که اولين ناقل اين روايت است.

مرحوم حر عاملي دراثبات الهداة به نقل از کتاب غيبت مرحوم نعماني[10].

آيت الله صافي درمنتخب الاثر به نقل از غيبت نعماني[11].

عجيب اينکه اين روايت را بحار با اين متن وسند ذکر نکرده است. وازقرن چهارم وپنجم تا قرن دوازدهم کسي آنرا نقل نکرده است.

بررسي سندي؛از نظر سندي اين روايت دواشکال دارد:

اشکال اول:

اشکال اول در موردزياد قندي است که نمي‌توان مشکل او را به خاطر کثرت روايات حل کرد چون 13 روايت بيشتر در کتب اربعه ندارد واين سيزده روايت را نمي‌توان اکثار روايت ناميد. اين شخص جزء رؤوس و سران واقفه است وبه گفته نجاشي وديگران از کساني بوده که از امامت امام رضا7 توقف کرده است. مرحوم شيخ در کتاب الغيبة مي‌گويد:

و أما ما روي من الطعن على رواة الواقفة فأكثر من أن يحصى و هو موجود في كتب أصحابنا نحن نذكر طرفا منه. رواياتي در تضعيف واقفه و از جمله همين شخص نقل مي‌کند[12].

مرحوم خوئي نيز در اين باره مي‌گويد:

أقول: لا ريب في وقف الرجل و خبثه و أنه جحد حق الإمام علي بن موسى7 مع استيقانه في نفسه فإنه بنفسه قد روى النص على الرضا7 كما مر.

اما مرحوم خوئي در انتها روايت او را قبول مي‌کند و مي‌فرمايد:

و قد عده الشيخ المفيد – قدس سره – في الإرشاد ممن روى النص على الرضا علي بن موسى7 بالإمامة من أبيه و الإشارة إليه منه بذلك من خاصته و ثقاته و أهل الورع و العلم و الفقه من شيعته إذا فالرجل من الثقات و إن كان قد جحد حق الإمام7و خانه طمعا في مال الدنيا.

فإن قلت إن شهادة الشيخ المفيد راجعة إلى زمان روايته النص على الرضا7و لذا قد وصفه بالورع فلا أثر لهذه الشهادة بالنسبة إلى زمان انحرافه.

قلت: نعم إلا أن المعلوم بزواله من الرجل هو ورعه و أما وثاقته فقد كانت ثابتة و لم يعلم زوالها، هذا و في شهادة جعفر بن قولويه بوثاقته غنى و كفاية[13].

البته مرحوم خوئي از مبنايش درمورد کتاب کامل الزيارات برگشتند، لذا نمي‌توان از اين طريق وثاقت او را ثابت کرد. از طرفي برخي درصددند تمام روايات زياد قندي را قبل از انحراف موثق بدانند، که در اينصورت بعد از انحراف جهتي براي صدور روايت ازاونخواهد بود. اگر اين مطلب صحيح باشد رواياتي که سندش به زياد قندي برسد مشکل ندارد ولي بايد راوي قبل و بعدش را بررسي كرد. والحمد لله رب العالمين.

[1]. نکته اينجاست که ايشان ابتدا مي‌فرمايد اين روايات موضوعه وجعلي است ولي در اينجا مي‌فرمايد خلاف اجماع است. آيا اگر خلاف اجماع بود موضوع مي‌شود؟ لذا اين مطلب جاي بحث دارد.

[2]. يعني ابراهيم بن مهزيار، يراجع المصدر الظاهر لاوجه لهذا الكلام هنا.

[3]. اين شخص به قدري روايت جعل کرده بود که خودش در هنگام اعدام گفته بود که من پنج هزار روايت در روايات شيعه وارد کرده‌ام.

[4]. قاموس الرجال، ج9ص614، الاخبار الدخيلة

[5]. تا ظهور، ج1. ص292.

[6]. نکته‌اي که در ارتباط با مباحث مهدويت ازکلام مرحوم تستري استفاده مي‌شود، اينکه ايشان برخي روايات کتاب کمال الدين مرحوم صدوق را به دليل وجود وضاعين وجعل آنها زير سوال مي‌برد، اين مطلب اگر چه قطع آور هم نباشد ولي لا اقل براي ما جاي تامل دارد که در ارتباط با روايات مهدويت دست به عصا حرکت کنيم وهر روايتي را در هر کتابي مسلّم و قطعي تلقي نکنيم.

[7]. سروراهل ايمان في علامات ظهور صاحب الزمان قال في البحار وصرح ايضا في الرياض، بانه للسيد النسابة بهاء الدين علي بن عبدالكريم بن عبدالحميد النجفي النيلي اقول يظهر من صدر الكتاب انه منتخب من كتاب” الغيبة “للسيد بهاء الدين المذكورالذي كان مفصلا فانتخب السيد نفسه من كتابه الغيبة هذا الكتاب وكتبه بخطه ولم يسمه باسم ولما وجد بعض الافاضل الكتاب بخط السيد استنسخه عن خطه بعينه وسماه بهذا الاسم واصل كتابه الغيبة كما يأتي في حرف الغين مختصر من كتاب” الانوارالمضيئة “في احوال المهدي تأليف السيد علم الدين علي بن عبدالحميد بن مختار بن معد الموسوي كما فصلناه في ج 2 ص 442 وذكرنا ان علم الدين كان من مشايخ السيدتاج الدين محمد بن القاسم ابن معية الحسني الديباجي الذي توفى 776 وكان هو من مشايخ الشهيد الاول محمد بن مكي. اول الكتاب ما لفظه وبعد فهذه اخبار منقولة من خط السيد الكامل السعيد السيد علي بن عبدالحميدمن كتاب الغيبة رتبتها على ما وجدتها بخطه وسميتها” سرور اهل الايمان في علائم ظهور صاحب الزمان “راجيا بها لي وله رجوح الميزان يوم تشيب فيه الولدان.فأقول وبالله العصمة وعليه التكلان.وجدت بخطه اول لفظه، قال رحمه الله : فمن ذلك ما صح لي روايته الى آخر كلامه. الذريعة الي اصول تصانيف الشيعة، ج12 ص172و173

[8]. معجم احاديث الامام مهدي ع، ج5 صفحات 167، 168، 169، 187، 191، 197، 229، 232، ج7ص425

[9]. الغيبة للنعماني، ص 257، ح15

[10]. اثبات الهداة، ج3ص736

[11]. منتخب الاثر، ص455، ح4

[12]. و روى ابن عقدة عن علي بن الحسن بن فضال عن محمد بن عمر بن يزيد و علي بن أسباط جميعا قالا قال لنا عثمان بن عيسى الرواسي حدثني زياد القندي و ابن مسكان قالا كنا عند أبي إبراهيمإذ قال يدخل عليكم الساعة خير أهل الأرض فدخل أبو الحسن الرضاو هو صبي فقلنا خير أهل الأرض ثم دنا فضمه إليه فقبله و قال يا بني تدري ما قال ذان قال نعم يا سيدي هذان يشكان في قال علي بن أسباط فحدثت بهذا الحديث الحسن بن محبوب فقال بتر الحديث لا و لكن حدثني علي بن رئاب أن أبا إبراهيمقال لهما إن جحدتماه حقه أو خنتماه فعليكما لعنة الله و الملائكة و الناس أجمعين يا زياد لا تنجب أنت و أصحابك أبدا قال علي بن رئاب فلقيت زياد القندي فقلت له بلغني أن أبا إبراهيمقال لك كذا و كذا فقال أحسبك قد خولطت فمر و تركني فلم أكلمه و لا مررت به

قال الحسن بن محبوب فلم نزل نتوقع لزياد دعوة أبي إبراهيمحتى ظهر منه أيام الرضاما ظهر و مات زنديقا. الغيبةللطوسي ص : 68

[13]. معجم‏رجال‏الحديث ج : 7 ص : 319و318، 8/330، رقم 4811 ذيل ترجمه زياد بن مروان.

.

.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *